Zo súčasných 32 aktívnych ložísk štrkopieskov ich do roku 2031 až 28
neprežije. Zostanú tak iba štyri. Geológovia síce v Stredočeskom kraji
evidujú deväť pripravovaných nových zámerov ťažby, avšak iba v prípade
troch už bola povolená ťažobná činnosť.
"Stredočeský kraj sa dlhodobo drží na ročnej produkcii medzi 2,5 až 3
miliónmi kubických metrov štrkopieskov. V dôsledku blížiaceho sa
súbežného konca mnohých pieskovní sa však môže stať regiónom s
najrýchlejším úbytkom zásob," povedal ložiskový geológ Josef Godány z Českej geologickej služby. "Už
medzi rokmi 2025 a 2027 odhadujeme výrazný pokles ťažby až o 1,3
milióna kubíkov. Úplne zásadná je stredočeská zásobáreň štrkopieskov pre
Prahu, ktorá má jediné vlastné ložisko s povolenou činnosťou," dodal Godány.
Niekoľko stredočeských ložísk so životnosťou nad 10 rokov produkuje
najmä jemné piesčité frakcie. Kritický nedostatok preto hrozí najmä pri
hrubých frakciách prírodného kameniva, ktoré sú základnou surovinou pre
prípravu betónu.
"Situácia bude čoskoro katastrofálna," varuje geológ, ktorý sa
podieľa na analýze zásob a perspektívy využívania ložísk stavebného
kameňa a štrkopieskov. Vzhľadom na to, že pri väčšine pieskovní s nízkou
životnosťou sa ťažba nesmie rozširovať, jedinou cestou z piesočnej
krízy je podľa Godányho otváranie nových lokalít. Ťažobné spoločnosti
však narážajú na komplikovaný povoľovací proces.
Starostovia, kde by sa mali nové pieskovne otvárať, proti takýmto
projektom bojujú. Napríklad starosta Kolína Michael Kašpar ešte v
septembri minulého roka projekt pieskovne odmietol s tým, že by to
zasiahlo krásne lesy v okolí obce Jelen. "Je to naše blízke okolie, ktoré dobre poznáme a máme ho radi. Rokovania nebudú jednoduché, bude to trvať, ale ideme do toho," povedal.
Podobná situácia ako v prípade štrkopieskov nastane v Stredočeskom kraji
aj v oblasti stavebného kameňa. Štrkopiesky a stavebný kameň sú pritom
kľúčové stavebné suroviny, ktoré sa využívajú najmä ako prísada do
betónu. Sú tak dôležité pri stavbe domov, ciest či diaľnic a stavebný
kameň je nevyhnutnou surovinou aj do asfaltu či na stavbu železničných
tratí.